Creëer de beste ergonomische werkplek op kantoor

Artikel plaatje

Iedereen wil wel een prettige werkplek waar je fijn kunt werken, maar je houding is ook belangrijk. Zeker nu steeds meer mensen vele uren achter hun bureau zitten. Dus hoe creëer je nou een prettige, maar ook ergonomische werkplek? Hier bij JouwExperts hebben wij onderzoek gedaan voor het creëren van een prettige, flexibele en ergonomische werkplek.

Het creëren van een ergonomische werkplek

Het doel is om ervoor te zorgen dat je een goede werkhouding hebt, zonder dat dit geforceerd aanvoelt. Want de meeste mensen weten vaak wel dat ze eigenlijk anders zouden moeten gaan zitten en corrigeren zichzelf geregeld. Maar als je niet het juiste materiaal bezit, zal je nooit goed blijven zitten wat op langer termijn gevolgen kan hebben.

Wat zijn de beste bureaus

De beste bureaus zijn de bureaus die aan de Europese en Nederlandse normen voldoen, zoals deze beschreven staan in de NEN-EN 1335 en NPR-1813 richtlijnen.

Als je de hele dag achter een bureau zit is het belangrijk dat het bureau aan een aantal eisen voldoet: het werkblad dient minimaal een breedte van 120 cm te hebben en is 80 cm diep; het aanzitdeel aan de voorzijde is ten minste 65 cm breed; de hoogte is makkelijk te verstellen tussen 62 en 85 cm; het blad is licht, maar niet wit en is krasvast en mat. Het is belangrijk dat je bureau aan deze eisen voldoet, zeker wanneer je langere tijden achter elkaar moet zitten.

Zit-sta bureaus

Zit-sta bureaus zijn de laatste jaren meer in opkomst, we zijn ons er steeds meer bewust van onze gezondheid. En voor veel mensen speelt hun werkplek hier ook een rol in. Tegenwoordig zitten we teveel op het werk – het is dan ook belangrijk om elke 30-60 minuten even rond te lopen om in beweging te komen en niet langer dan vier uur te zitten. [2] Een zit-sta bureau zorgt voor extra flexibiliteit op de werkvloer. Je kan eenvoudig je bureau van stand aanpassen om ervoor te zorgen dat je in een andere, maar ook ergonomische houding kunt blijven werken.

Uit een recent onderzoek blijkt alleen wel dat er een compensatie effect ontstaat. De mensen die (te)veel staan tijdens het werk zitten meer buiten het werk, waardoor de effectiviteit van sta-bureaus verminderd. [1] Het is dus belangrijk om dit gedurende je werkdag aan te passen zodat je niet aan het einde van je werkdag helemaal uitgeput bent omdat je de hele dag hebt gestaan.

Standaard bureaus

Bij gewone bureaus kun je niet altijd de hoogte juist instelling, dus heb je soms wat hulp nodig van ander materiaal. Denk aan je bureaustoel, of een voetsteun wat kan helpen aan het behouden van een ergonomische werkhouding.

Allereerst is het belangrijk dat je voeten plat op de grond staan en de hoek tussen je boven- en onderbeen is minimaal 90˚ is en het liefst ietsjes groter, zodat er minder druk op de knieën worden uitgeoefend. Verder is het belangrijk dat de hoogte van je armleuning van je bureaustoel gelijk staat aan het bureaublad, deze hoogte moet je bereiken door gebruik te maken van de verstelmogelijkheden van je bureau en bureaustoel. Als je na het verstellen je voeten niet meer plat op de grond kan krijgen of in een hoek van minimaal 90˚ is het belangrijk om een voetsteun aan te schaffen. Tot slot is het belangrijk dat je voldoende vrije beenruimte hebt onder je bureau.

Over de werkhouding zelf gaan we wat dieper in in het hoofdstuk ‘De beste bureaustoelen’.

Conclusie bureaus

Zit-sta bureaus brengen meer flexibiliteit met zich mee voor alle werknemers en is beter voor de gezondheid voor de mensen die de hele dag achter een bureau moeten werken. Bij gewone bureaus is er een stuk minder flexibiliteit en is het enige wat je kan doen als je de hele dag achter je bureau moet zitten wat vaker opstaan om er zo voor te zorgen dat je wat meer in beweging komt.

Een groot nadeel van zit-sta bureaus is toch echt wel de prijs, ze zijn enorm duur in vergelijking met een standaard bureau. Het is dus niet iets wat je even aanschaft, maar echt een investering.

Wat zijn de beste bureaustoelen

Zoals al eerder benoemd, zijn ook hier de betere bureaustoelen die het NPR-1813 label. Dit label garandeerd niet dat iedereen op deze stoel ergonomisch kan zitten, maar de meeste mensen binnen Nederland zullen dan wel de stoel op de juiste maat kunnen instellen.

De beste bureaustoelen

Een goede stoel biedt ondersteuning om in de juiste werkhouding te kunnen zitten en zo mogelijke klachten te voorkomen. Het is dus belangrijk dat de stoel verstelbaar is zodat je in een ergonomische werkhouding kunt zitten.

De beste bureaustoel kan je in verschillende hoogtes instellen zodat je ergonomisch kan werken. De hoogte van de stoel moet zo ingesteld zijn dat voeten plat op de grond staan terwijl je boven- en onderbeen in een hoek van minimaal 90˚ hebt, het liefst iets groter zodat er minder druk wordt uitgeoefend op de knieën. Ook moet de armleuning in hoogte versteld kunnen worden zodat deze gelijk staat aan het bureaublad. Tot slot heeft de stoel een lendensteun die verstelbaar is om de onderrug te ondersteunen.

Omdat iedereen anders is, is het beste om een stoel op maat te laten maken zodat het perfect op maat is voor jou. Er zijn verschillende bedrijven die stoelen op maat produceren, een nadeel hiervan is echter wel dat ze vaak erg prijzig zijn. Maar het gaat wel om je gezondheid, dus het is meer een investering. Gelukkig bieden de meeste stoelen met het NPR-1813 label voldoende ondersteuning voor een goede werkhouding op kantoor en dat voor een schappelijke prijs.

Hoe zit het met de zitbal

Adidas stabiliteits fitnessbal.Tegenwoordig zijn er ook mensen die gebruik maken van een zitbal achter hun bureau. Maar is dit nou eigenlijk wel beter? Uit onderzoek blijkt dat er geen extra stimulatie is bij verschillende spiergroepen in vergelijking met het zitten op een stoel. [3] Wel zorgt het ervoor dat je in een betere houding gaat zitten. De proefpersonen gaven echter wel aan dat het zitten op een zitbal voor langere tijden als onprettig werd ervaren. [4]

Mocht je nou toch een zitbal willen gebruiken voor je werkplek, of gewoon één om mee te kunnen sporten. Dan kun je ons artikel lezen over zitballen: Wat is de beste zitbal voor jou.

Conclusie bureaustoelen

De beste bureaustoelen zijn de op maat gemaakte bureaustoelen, helaas zijn deze alleen erg duur en is het dus niet voor iedereen. De meeste bureaustoelen bieden wel genoeg ondersteuning. Het belangrijkste is uiteindelijk toch de houding en deze heb je zelf in de hand, de stoel is alleen ter ondersteuning van.

Extra tips

Om ergonomisch te kunnen werken zijn er ook andere materialen die je kan aanschaffen om je werkhouding te verbeteren. Maar omdat bewegen ook belangrijk is, hebben we hier wat extra tips om meer te bewegen tijdens je kantooruren.

Maak gebruik van whiteboards

Een whiteboard.

Bewegen op een kantoorbaan is belangrijk en je wil ongeveer elk uur, liefste half uur wel even bewegen. Als je gebruik maakt van een whiteboard heb je reden om af en toe eens extra op te staan, om bijvoorbeeld ideeën op te schrijven of je takenlijst bij te werken.

Maak gebruik van monitorarmen

Het kan zo zijn dat je een computer monitor hebt, maar deze niet kan verstellen. Als deze dan niet op de juiste hoogte- en afstand staat ga je automatisch in een verkeerde werkhouding werken. Door gebruik te maken van een monitorarm kan je gemakkelijk je monitor op de perfecte stand instellen.

Maak gebruik van een voetsteun

Een voetsteun kan handig zijn wanneer je bureaustoel te hoog hebt moeten instellen voor je bureaublad. Als je voeten niet meer plat op de grond kunnen staan en je onder- en bovenbeen niet meer in een hoek van minimaal 90˚ kunnen staan dan is een voetsteun de oplossing hiervoor.

Mocht je vragen of opmerkingen hebben, dan horen wij dit graag. Je kunt ons mailen op:

vragen@jouwexperts.nl

Referenties:

[1] Mansoubi, M., Pearson, N., Biddle, S.J., Clemes, S.A. (2016). Using Sit-to-Stand Workstations in Offices: Is There a Compensation Effect?. 2016 april; 48(4):720-5.

[2] NOS, (2015). ‘Mensen moeten niet meer dan vier uur per dag zitten’ 2015 januari.

[3] Amstad, H., Bachlin, A., & von Arx, N. (1992). Sitting on a chair or an exercise ball: various perspectives to guide decision making. 2006 mei; 21(4):353-60.

[4] Gregory, D. E., Dunk, N. M., & Callaghan, J. P. (2006). Stability ball versus office chair: comparison of muscle activation and lumbar spine posture during prolonged sitting. 2006; 48(1):142-53.

Datum laatst gewijzigd: 13 februari 2017